אימפלמנטציה של תהליך מדיה חברתית בארגון

 

איך מתחילים לכתוב פוסט כבד בלי שהוא יישאר כבד ? פוסט שיהווה עבורכם כלי אמיתי לעבודה. משימה לא פשוטה אך החלטתי להתמודד ולהציג בפניכם את הרציונאל שלי בעולם המדיה החברתית. כיצד נכון מנקודת מבטי לייצר תהליך נכון של הטמעת מדיה חברתית בארגון. כפי שאני נוהגת לומר, אני מניחה שיש עוד הרבה שיטות והרבה דעות, אני מביאה את דעתי על התחום. כמובן שהיא משתנה בכפוף למציאות הבטא בה אנו חיים. אנסה לעשות זאת בדרך הקלילה ככל האפשר ובצורה והנגישה ביותר, על מנת שתהווה לכם לפטיש אמיתי בארגז הכלים השיווקים שלכם.

הסיפור החוזר ונשנה שאני שומעת בתקופה האחרונה (לשם דיוק מקמפיין אובמה) יום בהיר אחד קמה לה חברה ומחליטה שהיא לא יכולה לפספס את ההייפ. כל היום, מבוקר ועד ערב וגם בלילה במקרה שלי… אנחנו שומעים : Twitter, Facebook, Linkedin, מדיה חברתית, אם אתה לא שם אתה לא קיים ! כאן “מדגדג” לה לחברה והיא מחליטה לעשות את הצעד ולהתחיל לשחות באוקינוס הגדול הזה. עכשיו מתחילות השאלות המשמעותיות : איך ? איפה ? כמה ? ומה ? האם ניפנה לספק חיצוני ? האם נפעיל בעצמנו ? ומה בתכל’ס אנחנו רוצים או חושבים שאפשר להשיג מהמהלך ? אני מקווה לספק לכם חלק מהתשובות. אין דרך לספק את התשובה המלאה. אני מאמינה שבסקירה שלי תקבלו תובנות על מתודולוגיה נכונה ותכנון איכותי של המשימה,  בהתאם ליכולות ולצרכים שלכם.

אימפלמנטציה של תהליך מדיה חברתית בארגון עקרונות מובילים : אם צריך להגדיר תהליך עבודה ואכן צריך, הייתי מחלקת את המהלך לכמה רמות תכנון והתמודדות… הדברים שאני כותבת כאן הם לא ברמת אמת חצובה בסלע, יש צורך לייצר אדפטציה Tailor Made בכל מקרה ומקרה לגופו. אבל בפועל, הסקירה כן נותנת סוג של מושג בסיסי על גודלה ואופיה של העבודה, דרכי התמודדות ותיאום ציפיות. הנקודות מסודרות לא בהכרח לפי סדר העבודה, אלא לפי הצורך להסתכל על המהלך ברוחבו. לבחון את מכלול הנקודות ויחד לייצר מהן תהליך. נתחיל….

ארכיטקטורת תוכן : אינטרנט הוא בראש ובראשונה תוכן והתוכן הוא המלך. אם אנחנו רוצים להיות שם בעולם הגדול של המדיום החברתי רצוי שיהיה לנו על מה לדבר. רצוי לא פחות שזה יהיה מעניין והכי חשוב שזה יעניין לא  רק אותנו. אחד הדברים המשמעותיים ביותר כשיוצאים למהלך, הוא הצורך לבדוק איך ועל מה נדבר ? כמו כן, יש לאמץ תכנון מובנה של מגדל תוכן שישרת אותנו כחוט השני בכל המהלכים שלנו ובהסתכלות קדימה. כדאי מאוד שהתוכן שלנו יהיה קשור לערכי החברה, לערכים המוספים שלה ולחזון. זה הזמן להגיד שהמון פעמים בדיקה של מהלך במדיה חברתית מכריחה את אותנו לשבת ולחשוב על דברים שפוסחים עלינו ביום יום. כגון מי אנחנו ? מה הופך אותנו למעניינים ואת מי אנחנו רוצים לפגוש בחוץ ולספר לו על הפעילות שלנו. עוד חשוב להדגיש שמהלך כזה לעיתים קרובות עוזר לחברה לקבל החלטות גם ברמה האסטרטגית הגבוהה ביותר. זהו סוג מיוחד של תהליך שפותח צוהר לפנים הארגון ואשר דרכו ניתן לבדוק את הזהות והמהות שלנו.

תיאום ציפיות : יש חשיבות גבוהה בכוונה לתאם ציפיות בתחילתו של תהליך. רבים רואים במדיה החברתית מעין מקל קסמים, הוקוס פוקוס.. שניים וחצי ציוצים, שני דיונים, אוסף של כוכבים בקפה ואופס אנחנו מפורסמים. אז זהו שלא ….מדיה חברתית, לשם השוואה, היא רומן, רומן ארוך שלוקח זמן. למעשה מוטב אפילו להתחיל תהליך כזה כשממש לא צריכים כלום. זוגיות צריך לטפח, להכיר את הצד השני, להבין מה מותר ומה אסור ומשם מגיעה הבניה משותפת ופוריה. חשוב להבין שמבחינת משקלי הכובד ולמען ההגינות כלפיכם טרום יציאה למהלך.. הרווח שלכם ממדיה חברתית בתחילת דרככם מורכב פחות או יותר משמונים אחוז שאתם נותנים, ואולי עשרים אחוז שאתם מקבלים בחזרה. זה נשמע ממש מעט, אך פה טמון הקסם, שכן אם תקפידו ותייצרו מהלך קונסיסטנטי ואיכותי יתקיים עליכם הלכה למעשה חוק הזנב הארוך. לאורך זמן באפקט מצטבר תרוויחו הרבה יותר ממה שהתכוונתם בפועל.

לימוד מחוכמת ההמונים : אחד הדברים המשמעותיים ביותר שניתן להשיג מעולם המדיה החברתית הוא לימוד. הכלי מאפשר לנו נגישות לתכנים איכותים, לחוכמת ההמונים וכן פותח צוהר אל מהלכי המתחרים שלנו. כדאי לקחת בחשבון שחלק גדול מהבניית המהלך בארגון צריך להיות מיוחס לגודל התשואה והתשומות המיידיות שתשיגו במקרה זה מלימוד השטח. יש שפע דרכים ללמוד בעולם זה. בדרכים הפשוטות המאפשרות לנו להסתכל דרך דלתות שבעבר היו סגורות. אל התחרות בשוק, אל תכנים הקיימים בעולם הסובב אותנו ומאפשרים לנו לגדול ולהתפתח. הגורם המשמעותי הנוסף שניתן ללמוד ממנו : הוא הלקוח, אם יש לכם ביצים וכדאי שתהינה לכם, תוכלו להשיג המון מהיכולת לשמוע את הצרכן שלכם באופן מידי וישיר. הוא יכול לספר לכם מה ששום מחקר בעולם לא היה משיג עבורכם. אמרו זאת לפני, אך חשוב להדגיש,  לכלי המדיה החברתית יש את היכולת להוות קבוצת מיקוד איכותית, בלתי נעזרת וחריפה, שבכוחה להועיל לכם וללמד אתכם הרבה מעבר למה שאתם רואים על עסקיכם מנקודת מבטכם.

הגדרת מטרות ויעדים : כשיוצאים למהלך כזה צריך להחליט מראש מה אנחנו רוצים להשיג : הגדלת נוכחות מותג ? נוכחות מוגברת באתר ?  ניהול מוניטין שיעודד וישפיע על קהל היעד שלנו להעריך את החברה כחברה מקצועית בתחומה ? שימוש במדיום ליצירת קשרים איכותיים שייצרו מכירה ? כל היעדים הרשומים לעיל אפשריים בהחלט. ובאמת, במקרה הזה בטווח רחוק אפשר “לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה” קרי, ניתן לפנטז שנשיג כל אחת מהמטרות. טוב וחשוב להגדיר את המטרות והיעדים כי הם יכתיבו לנו לאן נוביל  את עולם התוכן, מאיזו זווית “נתקוף” את הסיפור, ולא פחות חשוב באילו פלטפורמות נייצר פעילות.

הקונספט אפקט מצטבר של נוכחות ברשת בסופו של יום – אחד הדברים המשמעותיים שנקבל בנוכחות רשת – מיתוג התוכן שלנו. בראציונאל שלי וכפי שאני רואה את המהלך שלב זה מצטייר כדמויות של הארגון ברשת המייצרות יחד את טביעת הרגל השלמה של החברה. התמונה נפרשת לקשת רחבה ביותר : עשייה סינרגטית, עשייה חכמה ופשוטה, Networking, יצירת מערכות יחסים המתרחבות למעגלים חדשים שאינם נגישים לנו בדרך כלל, עשייה יח”צנית של הידע של החברה ואנשי החברה, ייעוץ לבעיות אשר מציג את החברה כבעלת סמכא ואינסטנציה לתחומה

אנשים : צריך לחלק את העבודה באופן נבון בתוך החברה, זה אומר לזהות ולמפות את היכולות של כל אחד מחברי הארגון, מי חזק בכתיבה, מי חזק ביחסים, מי יכול להיות דמות חזקה ומקצועית לפורומים השונים. תנו לאנשי החברה להרגיש חלק מדבר גדול, אחד הערכים המובהקים שמהלך כזה יכול לייצר בחברה – שיוויון ושיטוח מעמדות ומתן תחושת הזדהות עם החברה מצד כל אחד ואחד. כמו כן, קחו בחשבון, חלק גדול מהמהלך, אם יעשה נכון יעזור לכם באופן מפתיע בתקשורת הפנים ארגונית. פתאום תמצאו את עצמכם מדברים זה עם זה, מגלים על השני יכולות וצורת חשיבה מחוץ למסגרות התפקיד הברורות. תקשורת איכותית פנים ארגונית תמיד תעזור ותועיל לאנרגיה אותה אתם מפגינים החוצה, הרווחתם פעמיים סינרגיה אמרנו לא ?

פלטפורמות לפעילות : נכון שיש מיקומים חמים. נכון שיש מן הרגשה כזו שאם אתה לא נמצא בFacebook אתה לא קיים. אני רוצה “להרעיש את הקרקע” הזו ולשנות לכם את התפישה ! חשוב שתהיו פעילים בפלטפורמות שמתאימות לכם. לא במקומות הסקסיים עם הריטינג הגבוה, מדיה חברתית לא נחה על יסוד הרייטינג אלא על גרעין עוצמתי של איכות שמשרשר את עצמו וגדל מלמטה, מהשטח. חשוב לבצע טרום פעילות מיפוי של הפלטפורמות השונות. לבדוק מה יש לכל מתחם להציע מבחינת כלים חברתיים, קהלי יעד וסוג התכנים המוצפים. ללמוד את קודי ההתנהגות בכל “עיר חברתית” ומשם לקבל החלטות ולהתחיל את פעילות. כן חשוב, להיות נוכח ביותר ממתחם אחד, כיוון שאופי הפעילות השונה בכל מקום מאפשר לנו לחשוף את עצמנו בצורה אחרת ובכך להראות מיגוון צדדים של המטבע התוכני שלנו. כמו כן, פעילות בכמה מתחמים עוזרת לנו לייצר את האפקט המצטבר ותורמת לנו משמעותית בשיווק ומיתוג התוכן שלנו.

Netwarking : כשאנחנו מקיימים מהלך של “מינגלינג” בעולם המדיה החברתית אנחנו צריכים לזכור שהצד השני נמצא כאן קודם כל בגלל סיבות משלו. חשוב שנדע לנהל את הרומן ממקום של חוכמה, להכיר את מפת האינטרסים של השני ולקיים שיח. אחד הדברים המשמעותיים ביותר שנוכל להשיג ממהלך במדיה חברתית, הוא קשרים עם אנשים שבעולם האמיתי אין לנו גישה אליהם. כמו כן, אני מאמינה במיומנויות שגדלות ומתעצמות ומכאן, לתפישת עולמי, הכלים שנשיג יעזרו לנו הלאה ותהיה להם השלכה משמעותית גם בעולם הממשי.

כדי לסבר את האוזן נזכיר כי מדיה חברתית מורכבת משתי מיליםמדיה : תקשורת, הדרך שלנו להביע את עצמנו ואת היכולות שלנו, הדיעות שלנו והערך המוסף. המילה השנייה חשובה לא פחות חברתית משמעותו משחק. וברור שצריך לדעת לשחק בו. בלי שנהיה חברתיים,  בלי שנדע לתקשר ולגלות התייחסות, קשה לי להאמין שתפיקו משהו איכותי מהמהלך. כשאנחנו יוצאים לדרך כזו כדאי שנבדוק עם עצמנו ברמה הכי בסיסית האם נוח לנו לתקשר עם העולם ?  האם יש לנו זמן וכוח לשמוע גם אחרים ? האם אנחנו יודעים לנהל דיאלוג ? להשתתף בשיחה ? הכוח הטמון ברשת : הנגישות, נגישות למידע, נגישות לתוכן, נגישות מסחרית (קניה מקוונת ), הכוח הנוסף שמעניקות הרשתות החברתיות הוא נגישות לאנשים. צריך לדעת להשתמש בכוח זה בחוכמה, ולייצר דרך לטווית הקשרים ברשת – בבחינת גנראטורים שיהוו עבורנו שגרירי שיווק ובסופו של יום יולידו לידים ומכירות.

מדיה חברתית על המשקל : תכופות חברות שואלות אותי שאלות כגון: כמה זמן אני צריך להיות בכל זירה ? מה גודל ההשקעה ? כמה ציוצים צריך לצייץ ביום כדי שידעו שאני קיים ? כל אלו שאלות לגיטימיות לחלוטין. אל תרגישו לא נוח. זה בסדר לא לדעת. האמת שלי מבוססת על כך שאת הכול אבל הכול לומדים תוך כדי תנועה וזה הקסם של החיים. המתכון שלי להצלחה במדיה חברתית הוא – תהיה נוכח בהתאם לכמה שאתה יכול. ההתנהלות הופכת בשלב מסויים לטבע שני, ואין כמות ציוצים או אזכורים שקובעת אם עשינו נכון או לא נכון.  לא מדובר בתמהיל מדיה מסורתי וגם שם יש לי ויכוח או שניים על המינונים. אם אנו משווים מדיה חברתית ליחסים בין בני זוג, הרי שכשם שלא תשכחו להגיד בוקר טוב לאישה כך לא תרשו לעצמכם בשלב מסוים להעלם מהשטח לכמה חודשים. עם זאת,, ראוי שתאמדו את  היכולת שלכם ותעמדו בה, וכן תקבעו לעצמכם מראש בתוכנית עבודה מה אתם עושים ואיפה. ייצרו הרגל שעל בסיסו הגולשים המשתתפים בשיח ידעו שאתם כאן ובאופן קבוע. עם הזמן תוכלו להתרחב אבל בשלב הראשון תפעלו בתחום היכולת שלכם, הכי חשוב – תפעלו.

דגשים טובים לכל הזירות : כמו שאמרתי בעבר – העיצוב משנה, לבחירת השפה בזירות יש חשיבות רבה, שילוב האלמנט האנושי בשפה הוא ערכי ביותר, וכמו כן, הגדרת התכנים לכל פלטפורמה ופלטפורמה. ראוי להקצות מקום ללינקים מתוכננים בתוך הטכסט אל דפים שרוצים לקדם באתר, ולבסוף הקפידו בבחירת התמונה המובילה של הכרטיס ברשתות החברתיות עזרו לגולשים להכיר אתכם ברשת ולזהות את הפעילות שלכם בכל זירה וזירה.

מתולודגיית חיפוש, איתור מתחמים, תכנים וקהלי יעד : כשמתחילים “לשחות” בעולם המדיה החברתית יש השקעה ראשונית שדורשת משאב זמן גדול. כדאי לדעת שהיא תהווה בהמשך תשתית איכותית לעבודה ולהתפתחות. החיפוש כולל : איתור קהלי היעד שלנו לאחר הגדרתם, ניכוס כלים של ניטור תכנים על החברה, איתור חומרים רלוונטים מהם אנחנו יכולים ללמוד ולהקיש על הפעילות שלנו. יש המון כלים חינמיים לבקרות השונות ברשת, הם כיפיים וממקדים את העשייה לתעלה הנכונה. להלן חלק מהכלים : גוגל התראות, גוגל Reader, גוגל Search Blogs, Blog Search ישראל, Twitter Search, www.socialmention.com. בהמשך דרכו של הבלוג, במהלך השבועות הקרובים, אכתוב פוסט מקיף על כלי החיפוש ועל הדרכים השונות להשתמש בהם לטובת הארגון.

סנכרון לפלטפורמות אחרות : יש פרטים קטנים שהופכים לכלי שיווקי טוב מאין כמוהו באפקט המצטבר. כבר יצרתם פעילות, כבר יצרתם נוכחות תקשרו אותה אל מעבר למצופה ולרגיל. תכניסו אותה לפעילויות השיווק השונות שלכם באתר הבית שלכם, כחותמת באימייל, בניירת המכתבים של החברה כרטיסי ביקור וחומרים שיווקים. סנכרנו את פעילות המדיה החברתית לפעילויות ה BTL אקטבו וצרו אקשן איטמז מותאמים ומסונכרנים. הכניסו מעולם התוכן לניוזלטר של החברה ואם אין ברשותכם, בנו תוצר עיתונאי משלכם דרך הכלים השונים הקיימים ברשת.

דרכי פעילות בניית תוכנית עבודה : ראוי שתשבו עם עצמכם בשלב של טרום פעילות ותייצרו פירוק ביחס לכל פלטפורמה ופלטפורמה ומה צריך לעשות בכל אחת מהן. חלוקת עבודה בין אנשי החברה ותכנון כמות ומהלך התוכן שלכם. בד בבד נדרשת החלטה נבונה לגבי שיווק התכנים מרגע העלאתם לאוויר. פיזורם באופן חכם ואיכותי שייצר לכם את האפקט הרצוי. אני מאוד מאמינה בתכנון מראש ומתוכו שינוי תוך כדי תנועה, הכינו לעצמכם גאנט פעילות הכולל את המהלכים ואת חלוקת העבודה. כלי זה יאפשר לכם לעקוב אחר הפעילות שלכם ולבדוק האם היא ישימה הלכה למעשה.

 : Wishful thinkingאילו הייתי צריכה “לשרטט” את החלום הרטוב שלכם, הייתי משרטטת אותו כך גם בלי להכיר אתכם. בסופו של יום חברה מעונינת בכך שידברו עליה ויביאו לה לידים באופן טבעי … זה הכוח של המדיה החברתית ומה שהיא יכולה “להוליד” לכם אם תעבדו חכם נכון ואיכותי.

urianzohar

אני- זהר אוריין, יועצת בתחום של חדשנות באמצעות דיגיטל וטכנולוגיות השירותים שלי : ייעוץ אסטרטגי לחברות ומותגים גדולים בניית אסטרטגיה של חדשנות דיגיטלית יצירת קונספטים למוצרים ולשירותים דיגיטליים חקר הטרנדים המובילים ושימוש במקרי בוחן מרחבי העולם

30 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.