Mobile Audience | Strategy

 

 

מתקבל הרושם שעולם השיווק האוניברסאלי נכשל בשיחה על מובייל כערוץ עולה, שהוא “הדבר הבא” בשיווק דיגיטלי ישיר. למרות כל הדיונים, עדיין רוב המשווקים נמצאים באזור האי וודאות בנושא “המובייל מרקטינג” ותוהים מה זה למעשה אומר עבורם, או לחילופין משמיעים דעות שונות ומגוונות לגבי הצעדים המוגדרים שצריך לנקוט בארֶנה זו. המספרים הגדולים והלא סבירים כפי הנראה קיימים בצדק בגלל שהמושא ”מובייל מרקטינג” מתאר על פי רוב אינטראקציה עם צרכן בודד תוך שימוש בטכנולוגיות הקיימות במובייל כמכשיר קצה. ברם, ככל שיותר טכנולוגיות מקודמות ומתפרשות כך גם נמצא יותר דרכים לתאר מהו למעשה ”מובייל מרקטינג”. ההיאבקות עם הבלבול סביב ההגדרה נובעת מהצורך להפנות עורף למורגל. המַעֲבָר דורש למעשה שבירה חדה של השיטות והגישות השונות (על כל הווריאציות שלהן) לנושא השיווק במובייל. הפעם נחוץ לערוך חלוקת מִשְנֶה של הקטגוריות השונות על פי אסטרטגיות חדשניות.

מובייל מרקטינג כולל כמה וכמה דרכים שבאמצעותן ניתן לטרגט תקשורתית דרך המכשירים עצמם, וכל טקטיקה שולטת על קהל אחר. הבחנה זו דורשת למעשה חשיבה על אסטרטגיה ספציפית על מנת שנגיע למקסימום reach. ישנן ארבע גישות מרכזיות במובייל מרקטינג ברמה הטקטית שהן למעשה הארבע שעולם השיווק אימץ אותן והן חלות על קמעונאים ולקוחות כאחד.

SMS ו MMS | הטקטיקה הנפוצה ביותר בין אנשי שיווק במובייל היא ,SMS. לרובם ככולם של הצרכנים בארה”ב יש מכשיר סלולרי מסוג מסוים וכמעט לכל המכשירים ניתן לשווק SMS . לרוב חברות התקשורת המספקות שירותי תקשורת מסוג זה יש אפשרות לספק חבילות של טקסט עבור משווקים. זאת אומרת שישנה אפשרות שה- סמס “יתלבש” על שיווק באינטרנט כשזה מגיע להגדרה של ערוץ ברודקַסטינג בערוצי דיגיטל. SMS הוא הטכנולוגיה הנפוצה ביותר והתדירה ביותר לשימוש בכל קבוצת גיל. 65 אחוז ממשתמשי המובייל משתמשים בSMS באופן קונסיסטנטי – וחשוב לציין שהאחוזים קופצים כשמדובר בגילאים 26 – 42 ל75 אחוזים.

Mobile Web | המובייל ווב תומך בשיטות שיווק טקטיות ישירות כגון: SMS וMMS כולל אימיילים אשר מחברים לגרסה ידידותית של דפי אינטרנט ומותאמים לסביבת מובייל. האתגר למפתחים של סביבת מובייל ווב הוא לפתח דפים שיתפקדו בכל הדפדפנים האפשריים מהמובייל והמכשירים מסוגו, כך שהחוויה תישאר רציפה ובנגישות מיטבית, בבסיס השימוש הצמוד אל הלקוח. ההשקעה ביצירת חווית מובייל ווב מתגלה כמשמעותית ובעלת ערך כשמבססים פלח אוכלוסין לא מבוטל של קהל יעד הפוקד את אתר החברה המסורתי דרך מכשירי המובייל.

Applications | תחום האפליקציות התפרסם והפך לסקסי בזכות מכשירים כמו איפון והApp Store של אפל, אבל באופן גורף הוא מקבל ביטוי במכשירי קצה נוספים כגון: בלאקברי עם עולם האפליקציות שלו, פאלם שייצרו חנות פיתוחים המאפשרת להכניס אפליקציות ממכשירי קצה שונים, וגוגל עם האנדרואיד מרקט שלה. אפליקציות פנטסטיות שנועדו לספק גישה למשתמשים וחוויה שונה ממה שמקובל ברחבי האינטרנט. מצד שני, מכיוון שאפליקציות משרתות קהל מאוד מסויים- נחוצה התייחסות מיוחדת כדי להגיע לקהל יעד ולקלוע לדרישות הפונקציונאליות שלו. ההתקשרות צריכה להיות מתואמת ציפיות מול הרלוונטיות של קהל מצומצם שמתאסף מכל רוחב הפס של משתמשי המובייל.

Mobile advertising | בעוד שפרסום במובייל כרוך בטקטיקה שהיא מהמורכבות ביותר בתחום המובייל, מודעות במובייל נופלות על שתי קטגוריות עיקריות: באנרים במובייל וחיפוש במובייל. שתיהן מגלמות למעשה ספינאוף של שיטות השיווק המקובלות באון ליין עם אותם תפקידים אשר יוצרים בחירה אלטרנטיבית עבור לקוחות:  לחפש באינטרנט כדי למצוא הזדמנויות או לאתֵר תחומי עניין דרך חיפוש במובייל. שטח הפרסום גם משמש לפעמים לעידוד מכירה באזורים מסוימים של אפליקציות, אבל – הפֶּלַח המאסיבי של הקהל עדיין לא ממש חשוף לפרסום במובייל. לגבי תחום זה עדיין לא ברורה התכלית – האומנם היא משרתת, ואיך היא משרתת כרגע את הלקוחות.

לסיכום | על מנת מנת שנוכל להפיק את הטוב ביותר מחוויית ערוץ המובייל ומהטקטיקות השונות – כמו גם ההזדמנויות המגוונות שהוא מציע – חשוב לתכנן ברמה האסטרטגית את הערך של התוכן עבור הלקוח, בכפוף לקונטקסט הישיר של הזמן והמקום ! שימוש בSMS חייב ליטול חלק בכל תוכנית אסטרטגית המתייחסת לשימוש במובייל. שם למעשה נמצא את נקודת המגע  ואת מומנט השכנוע שמהווים חלק מההוצאה לפועל של מהלך בכל קבוצה דמוגרפית באשר היא.

urianzohar

אני- זהר אוריין, יועצת בתחום של חדשנות באמצעות דיגיטל וטכנולוגיות השירותים שלי : ייעוץ אסטרטגי לחברות ומותגים גדולים בניית אסטרטגיה של חדשנות דיגיטלית יצירת קונספטים למוצרים ולשירותים דיגיטליים חקר הטרנדים המובילים ושימוש במקרי בוחן מרחבי העולם

2 comments

  • בגדול מסכים איתך, העניין הוא שבכל מה שקשור ל-SMS, הוא נחשב ליותר אגריסיבי משאר הדרכים וזה לא תמיד לטובת המותג או העסק.
    זאת לא סתם רשימת דיוור שאתה יכול לסנן במייל או להסיר את עצמך ממנה בקליק – מדובר בתקשורת קצה שהרבה פעמים תופסת אותנו כצרכנים ברגע הכי לא מתאים ורק מעלה עצבים.

    הכיוון של פרסום במובייל הוא גל עולה כמובן בזכות גוגל – באמצעות מנוע החיפוש ובאמצעות Admob.
    האתר הוא לשלב את הכלי הזה ביחד עם עמודי נחיתה ווביים לצורך לידים (ההתאמה שדיברת עליה לדפדפנים) וכמנוף לאפליקציות שנותנות ערך ברמת הידע/שירות ואפליקציות אשר נותנות ערך ברמת ה-Fun.

    הדבר הכי חשוב בהקשר של הפרסום עצמו – שהכלים לנתח את הנתונים נמצאים במגמת עלייה מתמדת, דבר שבאינטרנט הרגיל קרה בצורה קצת מאוחרת.

Leave a Reply

Your email address will not be published.