How To : YouTube

 

רשומה זו מתחילה סדרת פוסטים שלי בנושא : עבודה במתחם YouTube ועבודה עם וידאו באופן כללי | החלטתי שהפוסט הראשון יהיה מבוסס מחקר וחוברת עבודה גדולה שנמצאת ברשותי , חוברת שהופקה לשנת הפעילות 2010 לפעילות במדיה החברתית. החוברת והמחקר נערכו על ידי חברת : MarketingSherpa. מסמך זה כולל “קיטים”, דהיינו מעין מדריכי עבודה אשר מבוססים על הידע והמחקרים הנצברים במשך השנים וכן על בדיקת דרגת האפקטיביות מול עסקים שונים. הפוסטים הבאים יתארו במפורט כמה וכמה דברים  שניתן לעשות בזירה באמצעות כוחו של הוידיאו ויצביעו על הדרכים לנצל את הכוח הזה לטובת מאמצי השיווק שלנו. לצערי אין באפשרותי לצרף את המסמך המקורי כי הוא מסמך אשר נקנה בכסף רב ומוגן על ידי סיסמא. עם זאת אני בטוחה שתוכלו ללמוד רבות מקריאת הפוסט הנוכחי ותצאו נשכרים ברעיונות שישפיעו בצורה משמעותית על התפתחות המתחם/ העסק שלכם.

וידאו | תוכן ווידאו הוא אחת מן הטקטיקות הויראליות המוצלחות ביותר – על כך אין ויכוח (אם מדברים במספרים). YouTube : כשהדברים מגיעים לתוכן ווידאו, מתברר כי YouTube עדיין שולטת ועדיין בחזקת המלכה של הזירה. לכן לפני שמפרסמים פוסט כלשהו צריך להתייחס בשיקול דעת לשלושה פקטורים :

  1. כל הסרטונים בYouTube כוללים את לוגו החברה – מה שעשוי להפריע לנראות הסרטון וצריך לקבל זאת מראש.
  2. הסרטונים הפופולאריים ביותר הם לרוב בלתי שגרתיים: או מצחיקים, או ציניים ממש, או גורמים לשוק מסוים.
  3. חשוב לבחור תגיות באופן שקול. הן מהוות כלי חיפוש משמעותי עבור אותם גולשים שיגלו בהם עניין ובתיווּכָן גם יוּבְלוּ לסרטונים שלכם.

בתור התחלה צריך לבנות ערוץ YouTube אשר ירכז את תוכן הוידיאו שלכם | רוב מתחמי שיתוף הוידיאו מספקים שירות שמתבטא בהעלאת סרטונים ובפתיחת מתחם בחינם, אך בYouTube ישנה בנוסף לכך גם האפשרות של ערוצים וזו מתנהגת כמו עמוד בית של אתר ומסדרת את התוכן באופן קל, נוח ונעים לשימוש : ממשק משתמש אטרקטיבי.

הערוצים כוללים :

  1. תיאור העסק שלכם, Bio, אפשרות לשלב לינק לאתר : למעשה תכולת התוכן של הארגון או החברה שלכם.
  2. אפשרויות להתקשרות, הוספת מייל למשלוח ישיר לכתובת המייל שלכם, אפשרות שנִפְתַחַת לאחרים לעקוב אחריכם קרי : Subscriber לערוץ שלכם, אפשרות לשתף את הסרטים שלכם עם מעגלי ההיכרות של האנשים העוקבים אחריכם.
  3. כולל מידע היסטורי אודות התפתחותו, מתי הוא נפתח, כמות סרטוני הוידיאו שנוספו אליו ומה הם הסרטונים האחרונים שהועלו.

יצירת ערוץ בYouTube : רישום של החברה כשם היוזר בערוץ. מרגע הרישום אפשר להתקדם ולסדר את הגדרות השיתוף, עיצוב אפשרויות לתגובה ועו.

נגזרת ההוצאות : עלות יצירת סרטון וידאו יכולה להתפרס על טווח אפשרויות נרחב :  ההוצאה תלויה במידת התחכום של ההפקה. מהצצה מהירה בסרטונים בYouTube ניכר בעליל שאפשרי להפיק סרטונים בעלות נמוכה ועדיין למשוך את תשומת הלב המרבית של הקהל, וכל זאת ללא יכולות טכנולוגיות מתקדמות ובלי להידרש בהכרח לידע מקצועי בתחום ההפקה. בגרף הבא מוצגות בפניכם דרגות שונות של תמחור על פי סוג ההפקה. צריך כמובן לקחת בחשבון שמדובר על סולם תמחירים שנעשה בחו”ל אבל יחד עם זאת אנו מקבלים מושג כלשהו או לפחות “סמן ימני”  המצביע על ההבדלים בין הפקה להפקה ביחס לתוצאה המתקבלת.

איך קובעים הצלחה בפעילות בYouTube ? במתחם במתחם זה ישנה אפשרות לנטר כניסות וצפיות מדויקות על פי זמנים ועל פי מיקומים גאוגראפיים על ציר השנה. בנוסף, ניתן למדוד את כמות התגובות לסרטים ועוד שכלול שמשפר מאוד את הפצת הסרטונים כולל את האפשרות לעשות Like וShare בFacebook. קחו בחשבון שאופציית הסטטיסטיקות במתחם רחבה ביותר, ואדבר עליה באריכות באחד מהפוסטים הבאים על מתחם זה.

שאלת הפצה : הבית המרכזי של תוכן הוידיאו נמצא ללא עוררין בYouTube. אבל עקרונית טוב נעשה אם נשקיע כל שביכולתנו לשרשר אותו החוצה למרות, ואולי בגלל, התחרות הגדולה. חשוב לא לבטוח בכך שהסרטון יתרומם במתחם מעצמו אלא כאמור, להעביר את הסרטון ביוזמתכם לכמה שיותר מקומות – בלוגים, אתרים, Facebook, Twitter ועוד…

איך יוצרים למעשה סרטון ויראלי טוב ? להלן צעדים שיכולים לשמש לכם מעין גייד לעבודה :

כדאי שתמצאו מצלמה עם דיסק קשיח : אלו מצלמות שלא נשענות על קלטות אלא משתמשות בזיכרון פנימי של המצלמה. תוכן הוידיאו יכול להיות מיוצא אל המחשב וממנו ישירות לרשת. ראוי להימנע מלקנות את המכשיר הזול ביותר. תחשבו מעט קדימה ותשקיעו במודל שיוכל לשרת אתכם בדברים מעט יותר מורכבים בעתי.

התרחקו מצילום בHD : הם אומנם נראים טוב יותר אבל קשים בהרבה ליישום בשלבי העבודה.

באותה מידה ראוי שתשקלו לרכוש תומך טוב – הכוונה למעמד למצלמה : הבחירה הופכת למשמעותית ברגע שאנו צריכים לקבע את המצלמה עבור צילומים מסוימים, וכן כדאי להשקיע במעמד שניתן לתמרן אנכית בשני הכיוונים למעלה ולמטה.

השקיעו בתאורת הלוגן : תאורה היא פקטור משמעותי בצילום. עם השקעה כספית מסוימת הוידיאו יכול להיראות הרבה יותר טוב. תאורת הלוגן מוסיפה נוף משמעותי ועוצמה לצילום.

שקלו להשקיע בתוכנת עריכה : חלק משמעותי מקביעת ערכו וניראותו של הסרט נקבע בעריכה עצמה. בה ניתן להסיר קטעים, לחתוך, לחבר מחדש – אישית אני משתמשת בתוכנת Adobe Premiere ואני ממליצה עליה בחום.

המלצות וטיפים על תאורה : אחד הגורמים המובהקים שיקבעו את איכותו של הסרט יהיה התאורה.

לא להשתמש בתאורה ישירה : כדאי להימנע מלהכווין את התאורה ישירות אל האובייקט המצולם. זה יוצר הבזקים לא יפים העוצמה של ההלוגן תאפשר לכך שתהיה מספיק תאורה גם אם לא ישירה ותמנע מהצילום מלהיות חד מדי.

אל תשתמשו בתאורה אחורית מבריקה : כשיש תאורה מבריקה מאחורי אדם מצולם, שכן הדמות הופכת לסילואטה במקום שתיראה היא עצמה. עדיף שלא להציב את האור מאחורי האובייקט (או האדם) המצולם, אלא להציבו דווקא מאחורי המצלמה.

נצלו את אור השמש כאשר אפשרי ומתאים מבחינת סט הצילומים : תאורה טבעית נראית מצוין בסרטי וידאו, גם בלי שזו תהיה מצלמה יוקרתית ומקצועית. מובן שלניצול האור הטבעי יש בעיה מרכזית – שהרי הוא לא קונסיסטנטי ! ובהתאם, גם הוידיאו ייראה אחרת בימים שונים ובשעות מתחלפות של היום. אם אתם חייבים לייצר סדרה של סרטים אשר נראים באותו Look & Feel עדיף לוותר על התאורה הנהדרת של היום ולצלם תמיד בסטודיו עם תאורה קבועה.

המלצות וטיפים על סאונד : הוידיאו שלכם עשויים להיראות נהדר, אבל קיים החשש שהסאונד עלול להיות המגרעת שלהם. לכן חשוב לדעת איך לטפל נכון בסאונד על מנת שיעבוד בהתאמה מלאה עם התוכן המצולם.

לכוון את המיקרופון היטב למושא המצולם : כדאי למצוא את המקום בו נמצא המיקרופון של המצלמה , ולנצל את המיקום לטובתנו. צריך לתמרן כך שיוכוון ישירות אל האובייקט שאותו אנו מצלמים בזיקה לְמה שרצינו לשמוע.

צריך להיות קרוב למה שאנחנו מצלמים : המרחק של המיקרופון מהתוכן שמע המצולם, יקבע את מידת איכות השמיעה. כדאי לא להישאר רחוקים מהאובייקט אלא ממש במרחק צעדים ספורים.

צריך לשמור על שקט בסט : מיקרופונים קולטים בקלות רעש רקע, רעש זה גורם לחיספוס המסר שאנחנו רוצים להעביר וחבל. צריך להקשיב היטב לסט לפני שמתחילים לצלם ולסגור כל הפרעה אפשרית אשר יכולה לחבל באיכות השמע של הסרט.

אם אפשרי עדיף ללכת על מיקרופונים אקסטרניים למצלמה : מיקרופונים חיצוניים מאפשרים לנו גמישות עבודה בצורה הרבה יותר קלה. אפשר למקם אותם באופן עצמאי וניפרד ביחס למצלמה ולאובייקט המצולם. ובכך למעשה למקסם את הקונטרול שיש לנו על הסט ועל מרכיביו.

המלצות וטיפים במעמד הצילום : בזמן שאתם מתכוננים לצלם תזכרו את הטיפים הקטנים הללו וחרתו אותם בתודעתכם :

הלבוש צריך להיות בהיר אבל לא לבן : במצלמות יחסית פשוטות צבעים בהירים נראים הרבה יותר טוב מצבעים כהים. הצבעים הכהים יכולים לייצר קונטרסט לא איכותי עם כל הרקעים האחרים שנתפסים בצילום. כל אלו גורמים לצילום להיראות לא טוב.

כדאי ורצוי לעשות מספר ניסיונות צילום שמתוכם ניתן לערוך את התוצר המוגמר : גם אם הצילום הראשון שצילמתם נראה טוב, צלמו שוב ! בעיות כמו קולות רקע, רעשים, יציאה בחיתוך לא טוב מהפריים ועוד עולות בבירור רק שאנחנו בשלב העריכה. כשיש בידכם שני ניסיונות או שלושה יש לכם ממה לבחור במעמד העריכה ובכך תבטיחו את האיכות הנחוצה לכם ותשביחו אותה הלכה למעשה.

לסיכום : אין ספק שהפקה של תוכן וידאו כרוכה בהרבה מאמץ, מאמץ שאולי אנחנו לא רגילים לו בעולמות תוכן אחר שאנחנו יוצרים. עם כל זאת, צריך לקחת בחשבון שזהו כלי רם מעלה הנדרש בסט הפעילויות שלכם. כמו כן, הזמן עושה את שלו וההתאמנות הופכת אותנו למיומנים יותר ומהירים יותר. כאדי להשקיע בפעילות תוכן מסוג זה. היא כמובן אינה מבטלת את האחרות אלא להפך, מחזקת ועובדת יד ביד עם פעילויות התוכן השונות שלכם. כלי זה יוכל להכניס לכם מימד חדש, רבגוני אשר ירים את כל הפעילות שלכם כלפי מעלה למדרגה שונה לחלוטין ובמגרש משחקים אחר.

ואם מדברים על וידאו ותוכן מYouTube אי אפשר לסיים את הפוסט בלי לצרף הדגמה טובה. ובמיוחד בשביל הנשמה….

urianzohar

אני- זהר אוריין, יועצת בתחום של חדשנות באמצעות דיגיטל וטכנולוגיות השירותים שלי : ייעוץ אסטרטגי לחברות ומותגים גדולים בניית אסטרטגיה של חדשנות דיגיטלית יצירת קונספטים למוצרים ולשירותים דיגיטליים חקר הטרנדים המובילים ושימוש במקרי בוחן מרחבי העולם

13 comments

  • אלהNo Gravatar says:

    פוסט נהדר.
    את חושבת שזה נכון להעלות מצגות מידע (להבדיל מסרטונים) ליוטיוב או שעדיף להשאיר אותן למקומות כמו סליידשייר?

  • urianzoharNo Gravatar says:

    הי אלה , זו שאלה מורכבת מדי בשביל לענות לה בכן ולא , יש מצגות מסוימות שעצם ההפיכה שלהן לתוכן וידאו יהפוך אותן ליוצר נגישות ויותר “אכילות” צריך להפעיל שיקול דעת , אני אישית מאוד אוהבת את סלייד שייר ומשתמשת בו הרבה גם להעלאת תכנים וגם לצריכת תכנים .

  • שוליNo Gravatar says:

    חיכיתי חיכיתי והנה זה בא.
    באת לי בזמן.
    פוסט בהיר, ברור, ממוקד לענין, כתוב מצוין
    מוכנה כבר עכשיו להתחיל וליישם כל המלצה ממנו למעט צרה אחת – אני לא אוהבת להצטלם ….

  • urianzoharNo Gravatar says:

    שולי את לא חייבת להצטלם תבחרי קנדידט אחר שיהיה המצטלם שלך .

  • urianzoharNo Gravatar says:

    רציתי לחדד משהו לגבי הפוסט , לכאורה נראה שהטיפים כאן הם מאוד פשוטים ואולי אף טריוויאלים . למישהי כמוני שבילתה באין ספור ימי צילומים הכל נראה נהיר וברור אבל חשוב לאמר שאלו החוקים הבסיסים אשר קובעים אם הצילום יצא מוצלח או לא . לפעמים הדברים הטריוויאלים ביותר והפשוטים ביותר כמו ללבוש בהיר אבל לא לבן – הם הם החשובים וקובעים את איכות נראות התוכן.

  • zohar urian says:

    How To : YouTube | New Blog Post | in hebrew | http://bit.ly/boyMlY

  • Amit Lavi says:

    RT @zoharu: How To : YouTube | New Blog Post | in hebrew | http://bit.ly/boyMlY

  • אלהNo Gravatar says:

    אי אפשר לעשות פה לייק לתגובות. אז, תודה 🙂

  • זוהר הי,
    פוסט יפה,
    כאיש וידאו באינטרנט,
    רציתי לשאול ולהתיעץ אתך בנושא -“זכויות יוצאים”
    כולנו משתמשים באיקונים,תמונות,קליפים סמלים ועוד,
    שיוצרו בידי אחרים. 0אני אישית מקפים שהכל יהיה חוקי או קנוי)

    בתחום הוידאו הדבר בולט במיוחד – הואיל ובסרט של דקה אני נדרש להכליל לעיתים עשרות תמונות ואיקונים.
    השאלה היא – האם יש חקים ברורים המוכרים לך בנושא,
    מה מותר ואסור,
    האם שורה “כמו כל הזכויות שמורות לבעלי הסמלים”,
    בכלל שווה משהו?

    זהו נושא ראוי לדיון פתוח.
    יש ברשותי חומר רב שאספתי בנושא, ואשמח לחלוק,
    נראה לי שאת יכולה לתת במה לנושא חשוב שכזה
    שלא זוכה לדגש מספיק בארץ.
    תודה,
    דני זקס

  • יצא לי למה בטעות – “זכויות יוצאים”
    צריך להיות – “זכויות יוצרים”
    דני

  • urianzoharNo Gravatar says:

    הי דני , אחשוב על כך . בהחלט נושא מעניין , לא ברור שזה מתאים לכרגע אבל בהחלט בהמשך . שבוע טוב זהר

Leave a Reply

Your email address will not be published.